Monday, July 13, 2009




Konvokesyen... Tah mengapa perkataan ini mengetuk pintu hatiku. Adakah ia disebabkan oleh majlis konvokesyen yang dilangsungkan disekitar tempatku...Bahkan bukan satu,tetapi dua, di kawasan yang hanya bersebelahan. Mmm,mungkin inilah penyebab utama,perkataan ini sering berlegar-legar di benakku.Memori lama menerjah fikiran,mengimabau kenangan lalu,kenangan ku menghadiri konvokesyen di perantauan.

Kehidupan di perantauan memang indah, tapi kesabaran, kekuatan dan kekentalan jiwa menjadi galang gantinya. Apatah lagi kehidupanku yang bersendirian dikalangan mereka yang kulihat gembira bersama keluarga tercinta.Ahh,bukan niatku untuk mengeluh,jauh sekali untuk bersifat kufur,hanya meluahkan, kesunyian dan kekosongan jiwa.

Di kala konvokesyen itu, aku bersendirian. Tidak seperti pertama kali aku mengalaminya di tanah air tercinta. Penuh dengan gelak tawa keluarga tercinta. Disulami titisan air mata kesyukuran si Ibu yang membuatkan ku bangga. Dakapan dan ucapan tahniah dari si bapa yang menjadi pemangkin kekuatan jiwa. Kucupan tangan dan kata-kata pendorong dari adik-adikku yang menjadikan aku gembira. Oh indahnya di kala itu. Walau seketika tapi ia penuh makna.

Tetapi ketika di perantauan,semua ini hanya sekadar igauan. Mana bisa ibuku hadir menitiskan air mata. Tidak mungkin bapaku mendakap penuh mesra. Tiada lagi kucupan tangan adik-adikku yang menghangatkan jiwa. Owh,terasa kosong hati ini,dibelenggu kesepian dan kesunyian. Namun aku sedar,bukanlah mereka tidak mahu menghadirkan diri,hanya keadaan yang menghalangi. Namun aku masih bersyukur,nun jauh disana,masih ada ucapan yang mesra, yang menyemarakkan jiwa. Yang tidak pernah putus,yang sentiasa memenuhi jiwa. Terima kasih Ibu,terima kasih Ayah dan terima kasih Angah,Uda,Andak,Fatin dan Ijah. Kalian menjadi pendorongku,untuk terus melangkah , menjadi penopang kakiku,di kala ku lemah.

Alhamdulillah,walau ku jauh dari kasih-kasih mereka, Tuhan mengurniakan pengubat rindu dan kasih,dari mereka yang bergelar 'sahabat' dan 'abang' yang sentiasa setia di kala susah dan senang. Jutaan terima kasih diucapkan buat Abang Shahlin, Abang Rohiman dan Abang Zul sekeluarga, Faisal dan Ibrahim.Kalian sukar ditukar ganti. Tidak dilupakan buat Kak Wan, Kak Ita dan Kak Mas serta mereka yang sentiasa mengambil berat akan diri ini. Juga buat adik-adik petronas dan teman serumah yang sentiasa menghibur hati.Kalian semua sering bersama dikala ku jatuh dan berdiri. Terima kasih kucapkan.

Di saat aku melangkahkan kaki,untuk menerima skrol yang diidamkan selama ini,aku berterima kasih kepada insan-insan yang sudi,menghadirkan diri mengiringi diri ini. Terima kasih buatmu Faisal yang sudi menjadi jurukameraku sepanjang hari. Ibrahim,kedatanganmu berserta keluarga,menjadi penghibur jiwa.Tidak dilupakan buat Shamsiah, teman seperjuangan yang sering menceriakan suasana.

Akhir kata,kenangan ini akan terus berada dilipatan hati,agar ia dapat kujadikan sumber inspirasi dan kekuatan nurani, bagi menempuhi hidup yang akan kulayari.

Hanya sekadar bicara hati (^_^)

3 comments:

  1. tahniah bro. bru i sempat ucapkan?

    ReplyDelete
  2. Thanks,yang penting u masih sudi ucapkan

    ReplyDelete
  3. sedih benar laks aku baca post hang nie..
    wat aku cam nak sambung blajar kat mesia jeh..=P

    ReplyDelete