Tuesday, August 4, 2009

11 hari bermakna buatku...

Semuanya berlaku dengan pantas.Tanpa kusedar,dalam tempoh sesingkat ini,ia sudah cukup untuk membina keyakinan yang utuh,kepercayaan yang sepenuhnya dan perasaan yang tidak dapat digambarkan.Adakalanya aku terasa ia seakan mimpi indah,dan ku cukup takut andai aku dikejutkan dari mimpi ini.Adakah ini yang kumahu?Apakah ini yang kucari selama ini?Sudahkah aku bersedia menghadapinya?

Aku tunduk. Berusaha untuk menyelami hatiku hingga ke dasarnya.Mencari jawapan untuk soalan-soalan yang sentiasa berlegar di ruang fikiran ini.

Namun tidak perlu selami hingga ke dasarnya,mutiara jawapan telah kutemui,disebalik celahan keyakinan dan kepercayan yang telah terbina tanpa kusedari.Ku sedar 11 hari hanyalah sesingkat 1,2,3.Namun ku juga yakin pada mutiara kata yang sering disematkan oleh bapaku."Perkara yang mustahil menjadi harus dengan izinNya". Oleh itu apakah yang perlu kuragui.Ku telah berusaha,ku juga telah berdoa,maka tawakal ku padaNya adalah yang perlu kuyakini. Aku tahu ia tidaklah sebaik langkah,namun jauh sekali ia dari menjadi seburuk tindakan.InsyaAllah.Aku yakin akan pilihan ini.Aku yakin dengan ketentuanNya.Aku yakin akan keutuhan perasaan ini.Segala puji buatMu yang telah menghadiahkan aku erti kehidupan ini.

Hari pertama aku mengucapkan kata suka padanya,ia dibalas dengan ucapan yang sama.Memang tidak kusangka,namun ia menjadi titik permulaan dalam diari 11 hari ini.Terima kasih di atas jawapan yang begitu ringkas,namun cukup kemas,padat dan bermakna buatku. Hari kedua kulalui,menambahkan perasaan di hati. Kehadiranku kerumahnya disambut mesra oleh ibu dan bapanya. Sifat malu yang dimiliki diri menyebabkan aku kekok. Ku cuba sebaik mungkin untuk berbicara bersama mereka. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Ini menambahkan lagi keyakinanku kepadanya ,di atas kejujurannya dan ketelusannya dalam berbicara.Biar hanya seketika,tapi sikapnya membuatkan aku meyakininya.

Timbulnya perasaan rindu dan sayang jauh dilubuk hati di hari ketiga.Aku keliru,adakah ia wajar untuk hadir dalam tempoh sesingkat ini.Kesibukan ku berkursus menambahkan ingatanku buatnya.Semakin merindui akan kata-katanya.Semakin ternanti-nanti akan panggilan darinya.Aku mengucapkan perkataan sayang yang pertama buatnya.Namun ketika itu ku hampa,ia tidak bersambut.Hanya sekadar suka di pihaknya.

Hari ke 6,aku menemuinya.Buat kali ke 2.Ia menimbulkan perasaan indah yang sukar dibayang.Walau hanya sekejap cuma,tapi ia cukup untuk menerbitkan perasaan sayang di pihaknya.Bagi diriku,perasaan ini semakin mekar,semakin marak membakar jiwa.Hari ke 7 membuatku tersiksa,hanya berjumpa sekejap cuma,sebelum aku pulang semula.Begitu berat hatiku untuk berjauhan dengannya.Rasa tersiksa akan diri ini.Alangkah indahnya bila B sanggup menemanku sepanjang perjalanan,walau ia hanya menerusi suara.Hilang ngantukku,terasa segar tubuhku.

Hari ke 9,B mula memanggil aku dengan panggilan yang cukup bermakna."Sayang".Oh terasa indahnya dunia.Semoga aku tidak hanyut dilautan cinta.Ya Allah,kukuhkan hati ini,agar kasih dan sayang ini,tidak menghalangku dari kasihku kepadaMu.Aku mula memanggilnya B,atas kehendaknya.Panggilan yang singkat tapi membawa seribu makna.

Hari ke 10,aku memberitahu ibu,aku ingin membina ikatan terhadap hubungan ini.Tidak sanggup untuk ku meninggalkannya,gundah jiwa ini tatkala berjauhan darinya. Ibu mengambil tindakan yang pantas,ingin mengikat kami dengan ikatan yang kukuh agar kami dapat terus bersama selamanya.Syukur padaMu Allah,aku begitu gembira,namun aku sedar ia tidak semudah yang dipinta.Akan ku cuba memberi ruang kepadanya.Agar hubungan ini menjadi lebih bermakna.

Hari ke 11,ibuku bakal menemui B dan keluarga.Aku gusar akan pertemuan ini.Namun aku yakin padaMu wahai Allah,hanya kepadaMu kami berserah segalanya.Moga Allah mengizinkan kami bersama selamanya.

Alhamdulillah,hari ke 11 dipenuhi dengan kegembiraan. Segala puji buatMu,semoga hubungan ini akan terus berkekalan.Dan ia merupakan hadiah terbaik di hari lahirku....

2 comments:

  1. urm...11 hari yang panjang kan? kami (sara dan ham) wish all the best utk bakal pasangan yang bersatu sebab pertemuan kami. semuanya dah di tentukan Dia. kami hanya doa kan yg terbaik utk korang je...

    ade masa, baca la blog kami pulak.. heehhee

    ReplyDelete
  2. Terima kasih banyak...panjang gak ah 11 hari tu,hehehe,tapi masih ade yang tersirat dan tersurat sebelum 11 hari tu...tp itu rahsia kami la...(^_^)

    ReplyDelete